::Press thumbs for bigger pictures::
::Keep mouse over image for info::

::Huge amount of pictures, takes a while to load, get a cup of coffee::
 
Sweden Offroad Tour 2005 

Mariebergs Viltfarm

Mariebergs Viltfarm Christian Moe En 11'a som husbil funkar kanonbra Vovve PVTGB 1111 till salu Hydraulaggregat önskas! Småvalparna stod still hela dagen, 11-bilarna var tydligen roligare :-)! En Poffare anmäler sig till dagens körning. PVTGB 1111 till salu Peter och Anders går igenom dagens körning och kringliggande aktiviteter. Lets shake some dust. Björn hade lite för stora fotsteg, de fastnade på stubbarna. Fotstegen på 11-bilen klarade sig galant. Ner i bäcken. Upp ur bäcken. Lägg märke till stålplåten som kilade fast sig mellan fram och bakhjulet, tack vare den så gick det inte att komma varken bak eller fram. Oj här står en 11'a och skräpar !. Det var bara att ta hjälp av Cristian Moe som har en fin hydraulvinch, sedan blev det lite översyn... Vattennivån i baklamporna var lite onödigt hög. När FAS-Gänget (Flodas Alternativa Scouter) dök upp så blev det trångt i bäcken. Land Rovern fick vinchas upp ur bäcken pga att de yttre splinesen i bakaxeln rensades lite. Calle från FAS fick också vinchas, undrar om det hade behövts egentligen? En till PVTGB 1111 till salu Janne från fas använde alla tillgängliga hästar för att lyfta upp sig och bilen ur bäcken. Land Rovern fick punkta fast drivaxeln i navet, tur att det gick att fixa på plats ute i skogen. Calle från FAS Flexar på med Basukin. I Vindeltrakten heter det 'att stumma' i Alingsås heter det 'att motivera', meningen är iallafall att hålla järnet, och här gör Björn det. Tur att Anders plockade med sig startnyckeln... Genom siktet så syntes Jeepdunken bak på 11-bilen, undrar vad försäkringsbolaget hade sagt om man hade dragit av en salva? Trångt värre... TG11 - 1    Tanks - 0 Här har det gått hett till... Anders på Viltfarmen har massor med Militärsurplus, 50 talet fordon varav de flesta rullar ännu och några fasta försvarsinstallationer, bra att ha då skattmasen kommer på besök!


  Sarkasvaara Koskullskulle


Snowfreaks Tackar (Klickbara länkar) :
Imega, Med Kents hjälp gick MF Kanonbra!
SWEROCK, Tack Holger för att vi fick använda ditt fina grustag.
JÄRNHUSET, Tack för att ni ställde upp med actionfyllda demokörningar av ATV.
TRUCKSERVICE, Tack för att ni ställde upp och visade Nissans bästa 4x4 bilar.
Swedenoffroad, Grattis Peter Öjerskog till 10 årsjubileumet av SOT.
Gällivare Kommun.

Sarkasvaara, endless plains of misery and despair. Kent Fyrén på Imega-Display gjorde skylten. Ronnie o Linnea åker 11'a-bil, Maria tittar avundsjukt på i Jeepen, Foto (C) Maria Ödalen NSD Det medföljande tourgänget uppe på Dundrets topp kvällen innan SOT i Sarkasvaara! Det medföljande tourgänget uppe på Dundrets topp kvällen innan SOT i Sarkasvaara! Anders Dagbro tuffar backe upp o ner i Sarkasvaara med sin Unimog -65, Bullmercamotor, rena lyxåket. Land Rovers from Belgium in action. Landström med sin Patrol. Maria Ödalen från NSD intervjuar Anders. Även den bäste... Mats Lindbäck från Järnhuset höll i ATV Visningen Real Men Janne inspekterar lite Battle Damage, infälld bild visar boven. Fasare utan fasansfulla fordon. Full fart vid Burgeriet Mac Sarkas Mats, Anders och Anders var enhälliga: -Det var bättre förr. Brittiska Sarkasvaara besökare Royale with cheese please. Björn åker båt. Mats från Järnhuset visar hur en ATV bör köras för att inte sota igen. Conny Örnesveds otroligt läckert ombyggda Wrangler. Conny har noggrant valt ut de bästa delarna för att få Jeepen att prestera oavsett terrängförhållanden. Lunchdags i grustaget. Vi hann inte äta, vi kunde inte sluta köra.  Man får prioritera :-) Efter lunch var det dags för den västra sidan av Sarkasvaara. Poffare i backspegeln. Anders åker tillsammans med Ebba och Louise och tycker att det är aningen skumpigt i 11'an. Unimog, 60 talets ATV. FAS visar var vägen borde gå. Valpflock i Sarkasvaara. Land Rover enthusiast from Belgium using his lockers. Kent Fyrén fixar backen utan diffspärrar. Kent Fyrén fixar backen utan diffspärrar. Janne fixar också sandbacken, det handlar om att motivera tillräckligt. Sjön suger. Norrman med +150Hp Uppställt laddtryck, intercooler, +350 Nm, då vågar man ut i leran! Conny Örnesved anser att allt är möjligt om man vill. Han är förlamad men med 
assistans av Jonas Johansson kör han offroad utan problem.  Här lite rockclimbing i Nautanen Lite mer rockclimbing i Nautanen NEJ CALLE ! Ännu mer Rockclimbing i Nautanen :-)


SOT 2005
SOT 2005

 
  Magical Mystery Road Kiruna

Camp Kiruna, FAS bjöd på Middag och Avec. Camp Kiruna, FAS bjöd på Middag och Avec. Camp Kiruna, Frukostdags. Campingen Ripan, startplats för SOT i Kiruna. Polisen kollade så ingen var för full. Stora däck, smutsiga kläder, skägg och plåtskador lovade dom att inte bry sig om denna gång. Magical Mystery Road. Calle är lite magisk o mystisk. Rovers in the abyss. 11'a-bilen gick lika bra genom surhålen med en blå suzuki hängande bakom sig. Ja det är rätt brant. Upp? Hänger den där blåa suzukin kvar ännu ?? Här går det alltså rakt ner. Här går det alltså rakt ner. Kardanbroms funkar jävligt bra. Lätta på trycket, 0.9Kg blir bra. Upp ? Där ? Damn, that is a crazy Basuki driver, som flickan sa. Motivation i massor. Nytt försök, verkligen motivation i massor. Vad nu ?   VOLVO ! VOLVO !!!  (Jag rullar) Klart bakåt! Calle kommer! Ok, hur var det nu man gjorde i vältebilen? ? 10-4 I am no longer in pursuit, over.   *help* Styrlederna är ju helt slut, det blir körförbud, eller rullförbud, eller TOTALFÖRBUD ! Om vi spänner gummisnodden runt ett träd så kanske vi kan slå rekord i kast med liten bil? Rescue patrol. Clear the sector. Pulla Basuki.. Pulla Basuki.. Pulla Basuki.. Pulla Basuki.. Pulla Basuki.. Pulla Basuki.. Pulla Basuki.. Landing gears - Check, Turbine pressure - Check, Gimbal Lock - Check. Det där måste vi testa igen. Drivers View over the disaster. Det lutar rätt bra. Janne vill välta 11'an, men se det går inte. Oj en Vägbula, gasa på! Paus i stenbacken, oj vi missade visst lunchen IGEN! Fler vältförsök! Joel gör ett Lerhålsplask! Lerhålsplask! Lerhålsplask! Lerhålsplask! Detta hände egentligen inte i Kiruna, men det är så fina bilder. Detta hände egentligen inte i Kiruna, men det är så fina bilder. Efter leran lite badning! Efter badet lite lera igen. Engelska bilar får man dra över surhålen! Kjelle inspekterar djurlivet i surhålen!  Tyskar vill helst vincha sig fram i naturen. Inga djur i sikte, då MOTIVERAR vi lite med 3 liters limpan o diffar! Work that Portals! Kan lova att turbon ven snyggt när denna tunade Nissan passerade surhålet med fullt hjulspinn! Som Calle säger, misslyckas man så behöver man ju inte skämmas iallafall, om man däremot lyckas så är livet gött! I'm blue dadidumdadidam! Leera mmmm. Björn kollar in fickparkeringen. Dinitrol?  Nej Kirunalera. TG 11 porr. Lera föryngrar. Macksnack, hjulinställning o luftpåfyllning. After-Offroad. Nej Kjelle, du kan inte köra bil, men du får diplom iallafall för du har inte rakat dig.


 
PRIS:
Avgiften för Sweden Offroad Tour är 300 kronor (35 Euro) per bil och offroaddag. Avgiften betalas i samband med anmälan hos sekretariatet på offroadområdet. För priset får deltagarna fri terrängkörning, utbildning, diplom och delta i utlottning av sponsorprylar.

ANMÄLAN:
Ingen föranmälan! Anmälan och betalning sker kl 9-10 till sekretariatet på terrängområdet den aktuella offroaddagen. Varje bil får en numrerad startdekal.

DATUM:
2-17 juli 2005.

TIDER:
Kl 9-10 Anmälan. Kl 10 Offroadkörning. Kl 14 Frivillig safarikörning. Kl 16 Avslutning. Håll tiden!

PLATSER:
Terrängområden på följande platser: Falkenberg (Björnås), Hässleholm (Hovdala), Karlshamn (Paradiset), Karlskrona (Boasjö), Vetlanda (Ökna), Värnamo (Ulås), Mariestad (Bäck), Kumla (Brändåsen), Strängnäs (Grundbro/Sandlycke), Stockholm (Ekeby), Söderhamn (Norrlandsporten), Härnösand (Midlanda Motorpark), Kalix (Marieberg), Gällivare (Koskullskulle), Kiruna (Magical Mystery Offroad Tour).

OFFROADDAGAR:
Offroaddagarna hålls på civila terrängområden. Terrängen är generellt lätt men det finns svårare avsnitt för den som vill. Det är skyltat till det aktuella offroadområdet från campingen eller närmaste större väg. Ett sekretariat och oftast ett snabbmatstånd finns på området. Det finns varken bränsle, vatten, tvätt eller luftservice på området, men det brukar finnas bensinstationer i närheten. Deltagarna åker enskilt eller i grupp till nästa camping/offroadområde. De flesta brukar åka vidare efter offroaddagens slut kl 16.

RESVÄG:
Närmsta vanliga asfaltväg mellan offroadorterna rekommenderas. Deltagarna åker enskilt eller i små frivilliga grupper.

ARRANGÖRER:
KAK (Kungliga Automobilklubben) i samarbete med Svenska Bilsportförbundet, lokala motorklubbar och Försvaret.

BILAR:
Terrängbilar och fyrhjulsdrivna pickuper vägande max 3,5 ton är välkomna. Alla bilar bör medföra dragstropp.

BRÄNSLE:
Bilarna bör ha full tank när offroaddagen startar. Sweden Offroad Tour följer generellt de stora vägarna med gott om bensinstationer.

LOGI:
Det finns en rekommenderad kommersiell camping med stugor nära offroadområdet. Bokning för tält/husvagn behövs ej, endast för stugor, men några campingar öppnar först i maj.

MAT:
Deltagarna måste själva ordna med mat och dryck. Men ett snabbmatstånd finns oftast på offroadområdet. Det finns oftast kiosker och restauranger i närheten.

DIPLOM:
Varje deltagare får ett Sweden Offroad Tour-diplom.

DOKUMENTATION:
Reportage på Sweden Offroad Tour publiceras på www.swedenoffroad.com, i lokala nyhetstidningar och i svenska och utländska motortidningar.

REGLER:
Nöjeskörning på barmark i terräng med motordrivet fordon är förbjudet i Sverige sedan 1975. Kör endast på anvisade offroadområden och terrängspår. Absolut förbjudet att skräpa ner eller förorena, cigarettfimpar får inte slängas på marken! Tänk på brandfaran, rök med försiktighet. Alkohol är förbjudet på offroadområdet. Arrangörerna tar inget ansvar för skada på bilar eller deltagare eller skada som deltagarna orsakar varandra eller tredje man. Arrangörerna förbehåller sig rätten att ändra programmet. Ha kul!